Ny kampagne tager kampen op mod rygning og snus

Ny kampagne tager kampen op mod rygning og snus

Familien Hansens Fond tager sammen med Familien Hede Nielsens Fond, Horsens Kommune og Superego kampen op for at få unge mennesker til at holde sig væk fra cigaret- og snuspakken.

Læs pressemeddelelsen nedenfor.

 

PRESSEMEDDELELSE:

 

Det er simpelthen noget lort

Det er noget lort, du ryger. Det er noget lort, du tager snus. Sådan lyder det i den nye anti-ryge- og anti-snuskampagne, der over de næste to år skal rulle i Horsens Kommune.

 

En positiv udvikling i Horsens Kommune

I mange år har Horsens Kommune indtaget en sort førsteplads i Region Midtjylland, når andelen af rygere i kommunerne blev opgjort. I 2017 lå andelen af daglige rygere på 20 %, men her i år 2022 er andelen faldet til 13 % (Friis et al., 2022). De seneste 5 år tegner et positivt billede af udviklingen, men hos den yngre målgruppe er der stadig mange, der tyr til rygning og snus.

 

Ny kampagne tager kampen op mod rygning og snus

Med støtte fra Familien Hede Nielsens Fond, Familien Hansens Fond, Horsens Kommune og Superego tages kampen nu op for at få unge mennesker til at holde sig væk fra cigaret- og snuspakken.

Familien Hede Nielsens Fond har altid haft fokus på sundhed og har støttet både forskning og generelle uddannelser inden for sundhedsområdet, og derfor vil de gerne støtte op omkring den nye kampagne.

Vi vil gerne bidrage med fokus på de helbredsmæssige konsekvenser, der er ved rygning og brug af snus – og ramme de unge i skolerne. Fonden har også fokus på mobning, isolering og gruppepres i forlængelse af brugen af snus og tobak”, siger Henrik Hede-Nielsen, formand for Familien Hede Nielsens Fond.

Også Familien Hansens Fond har valgt at støtte kampagnen mod rygning og snus, da det er et vigtigt sundhedsmæssigt emne.

Familien Hansens Fond vil gerne medvirke til at skabe et øget fokus på, at færre ryger eller tager snus i Horsens Kommune. Som fond vil vi gerne gøre en forskel og fremme sundhed og trivsel. Derfor passer kampagnen perfekt ind i fondens uddelingsformål”, udtaler Jesper Sørensen, fondsadministrator for Familien Hansens Fond.

Kampagnen kickstartes i slutningen af september og består af både en online- og offline-indsats. Derudover vil uddannelsesinstitutionerne i Horsens Kommune blive tilbudt at bruge alt kampagnemateriale, så kampagnen virkelig kan få luft under vingerne.

 

En utraditionel kampagne

Der er mange, der kæmper om de unges opmærksomhed, og dagligt bliver de udsat for et utal af indtryk både online og offline. Derfor gør kampagnen op med den klassiske skræmme-kommunikation. I stedet bliver der brugt en eksplicit metafor med et tvist af humor – både sprogligt og visuelt.

Rent grafisk er farvevalget fastsat, så det har en direkte reference til en cigaret, og der bliver brugt en lort som bærende element – både visuelt og sprogligt. Kommunikationsplatformen ‘Det er noget lort, du ryger’ og ‘Det er noget lort, du tager snus’ skal referere til rygning og snus som noget lort – både helbredsmæssigt, indholdsmæssigt og samfundsmæssigt.

Der er altså skabt et udtryk, der har til formål at skabe stopeffekt og som skal få målgruppen til at tænke rygning og snus som noget ulækkert snarere end noget farligt.

“Vi kan ikke kede de unge og deres forældre til at lægge mærke til vores budskab, og vi ved alle, at rygning og snus både er usundt og farligt. Derfor må vi få folk til at stoppe op og få dem til at væmmes med et lille, skævt smil på læben”, fortæller Anders Juel, direktør hos Superego.

Folk starter typisk med at ryge og tage snus i en ung alder. I den alder er man ved at skabe sig en identitet og er opmærksom på, hvordan andre opfatter én. Man vil gerne være en del af et fællesskab, og her er rygning og snus en let vej ind i det. Mange unge forbinder også rygning og snus med noget sejt. Med denne kampagne vil vi gøre det klamt at ryge og tage snus”, fortsætter Anders Juel.

 Men det er ikke kun klamt og sjovt. Kampagnen understøttes af flere såkaldte ‘facts uden filter’, hvor det faktuelle omkring nikotin belyses og forklares. Ligesom kampagnen naturligvis sender en klar og tydelig opfordring til at kontakte rygestop-teamet i Horsens Kommune.

Over de næste to år er ønsket og målet, at kampagnen kommer ind under huden på de unge mennesker i Horsens Kommune. Om den kan få dem til at styre helt uden om rygning og snus er svært at sige – men man skal starte et sted, og det handler i høj grad også om at skabe noget opmærksomhed omkring emnet og få de unge til at tænke en ekstra gang, inden de køber cigaret- eller snuspakken.

 

Kontaktinfo: 

  • Anders Juel, direktør, Superego: + 45 22 61 94 98
  • Henrik Hede-Nielsen, formand, Familien Hede Nielsens Fond: + 45 40 55 72 19
  • Jesper Sørensen, fondsadministrator, Familien Hansens Fond: + 45 21 76 20 40

 

Kilde:

  • Friis K, Jensen MM, Pedersen MH, Lasgaard M, Larsen FB, Jørgensen SS, Frandsen KT, Sørensen JB. Hvordan har du det? 2021 – Sundhedsprofil for region og kommuner (Bind 1). Aarhus: DEFACTUM, Region Midtjylland; 2022.

https://www.defactum.dk/siteassets/defactum/3-projektsite/hvordan-har-du-det/hhdd-2021/b1_webversion.pdf

 

Læs mere om kampagnen her:

Næste ansøgningsfrist: 30/11/2024

Send din ansøgning til Familien Hansens Fond. Vi glæder os til at modtage den.

Læs mere